seLamaT daTanG

sebuah cerita untuk diceritakan

Sunday, December 7, 2014

Ziarah Ilmu

Alhadmulilah, petang sabtu kelmarin bertepatan dengan 6 Disember 2014 berkesempatan melakukan ziarah ilmu ke rumah ayahanda Hj Mohammad Abidin di Tanjung Rambutan. Pemergian kali ini bukan bersendirian tapi turut ditemani oleh En Dasuki.

Perancangan telah diatur sekian lama, tapi sering dibatasi dengan kesempitan masa. Tapi alhamdulilah, kelmarin adalah harinya.

Bagi sahabat-sahabat belantara, nama Hj Mohammad sudah terkenal khasnya di belantara Pos Tuel dan Kuala Mu,bahkan beliau juga antara tulang kuat dakwah IOA di negeri Perak dan Kelantan. Dengan hasrat mengukuhkan silaturahmi,kami bertandang ke rumah beliau. Alhamdulilah kami dicukupkan dengan kesempatan yang ada dengan pengisian ilmu daripada beliau.

Yang muda datang dengan kudrat dan yang tua dengan   kearifan dan ketinggian ilmu. Kesinambungan antara yang lama dan baru harus diperkukuhkan agar senantiasa selari dengan hasrat perjuangan. Niat yang ikhlas disemat di hati yang dalam dan disemai dan di bajai dengan nasihat dan teguran.

Antara intipati utama yang dapat dikongsikan adalah kepentingan jemaah yakni kerja secara berkumpulan. Sehebat apa pun kita, konsep berjemaah harus diutamakan. Ini antara lain adalah untuk menghasilkan suatu pandangan dan hasil keputusan yang sama-sama dapat dipertanggyngjawabkan. Di samping itu, tatkala bersendirian kita akan selalu diuji dengan pelbagai ujian.

Beliau juga menegaskan kepentingan niat dalam setiap usaha kecil kita kerjakan. Tidak perlu tatkala program atau aktiviti besar, kerja-kerja kecil seperti ziarah juga adalah sebagian daripadanya. Perbetulkanlah niat selalu agar apa yang kita kerjakan adalah bahagian daripada mardhatillah.

Kita selalu merasakan apa yang kita kerjakan sudah cukup,walhal masih jauh daripada istilah cukup. Perjuangan ini harus disertakan dengan kesungguhan, konsisten dan pengorbanan.  Bahkan kata beliau, kita adalah manusia terpilih yang telah diemban dengan amanah besar untuk kerja-kerja ini. 

Selain itu, beliau juga menegaskan bahwa pentingnya pendinding diri dengan AlQuraan serta amalan-amalan dia Rasullullah agar kita senantiasa dipelihara. Kerana, kita bukan hanya satu-satunya makhluk yang Allah ciptakan di dunia, kerana masih ada lagi makhluk lain yang mendiami dunia ini. Ini jelas, antara kandungan Rukun Iman adalah percaya kepada benda-benda ghaib.


Siraman ilmu seperti ini bukan hanya memperkuat rohaniah, tapi juga mepertajam akal fikiran serta pemantapan psikologi. Yang pastinya, ilmu Allah itu luas mencakupi apa sahaja yang terjangkau dan tidak terjangkau akal fikiran, asalkan ianya adalah berkiblatkan kepada AlQuraan dan Assunnah.

No comments:

Post a Comment