seLamaT daTanG

sebuah cerita untuk diceritakan

Saturday, December 8, 2012

Nasi Kandar Line Clear


Nasi Kandar Line Clear, bagi peminat Nasi Kandar pasti mengetahui keberadaanya khasnya yang tinggal di Penang. Bahkan 'Line Clear' telah menjadi branding yang tersendiri. Jika dilihat pada menu, mungkin dilihat sama dengan Restoran2 Nasi Kandar yang lain tapi Line Clear tetap mempunyai sentuhan yang tersendiri. 

Tempat beroperasinya Line Clear adalah di Penang Street. Dan yang menariknya, bukan restoran mewah yang harus dicari tapi restoran tepi jalan dicelah-celah penuhnya deretan bangunan kedai. Mungkin konsep ini cuba dikekal sejak dari awal ia beroperasi. Tapi yang pasti, pelanggan tak pernah putus. Betol lah apa yang dikata, kedai biasa belom tentu hasilnya biasa.

Line Clear bukan hanya menjadi tarikan dalam negeri,bahkan masyarakat antarabangsa turut meminatinya terutama dari Jepun dan Korea. Dalam temubual secara tak sengaja dengan pemilik restoran ini, beliau mengatakan bahwa kejayaan harini didorong usaha perintis terdahulu. Sekiranya dahulu, Nasi Berlauk hanya dijual bergerak dengan 'mengandarkan'nya dibahu, maka dari situlah dikenali Nasi Kandar iaitu nasi pikul...Antara faktor kejayaannya adalah resipi masakan yang betul-betul mampu memikat selera ramai orang. Beliau mengatakan bahwa seluruh bahan-bahan rempah didatangkan khas dari India bagi mengekalkan resipi asli.

Dengan konsep yang sederhana,tapi pelanggannya tidak semestinya sederhana bahkan golongan diraja,politikus,artis dan kenamaan turut menjadikan Line Clear sebagai persinggahan wajib untuk persoalan selera. Buktinya, lihat sahaja di dinding album restoran tersebut. Penuh dengan deretan gambar.
Waktu perniagaan Line Clear jika tidak silap 24jam iaitu nontstop. Hanya ditutup pada hari-hari perayaan sahaja. Tapi sekadar peringatan untuk yang pertama kali datang,jangan datang pada waktu makan tengah hari atau hari cuti melainkan siap untuk beratur panjang. Sekadar tips untuk dikongsi,datangla sebelum waktu makan tengah hari.hehe

Okela,selamat menjamu selera.....

No comments:

Post a Comment