seLamaT daTanG

sebuah cerita untuk diceritakan

Saturday, March 22, 2014

Najib Razak Juga Manusia

"a picture can say a thousand words"


Beliau dikenali sebagai Dato' Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak dan merupakan Perdana Menteri Malaysia yang ke 6. Latar belakang dan kerjaya politik beliau mudah didapatkan dengan bantuan Mr Google, jadi tak payah saya nak huraikan panjang-panjang :)

Tapi apa yang ingin saya bicarakan adalah tentang gambar beliau yang kini tersebar luas di laman-laman sosial. Gambar yang simple dan bersahaja tapi mampu menyentuh banyak hati. Bagi sesetengah orang, isu ini tidak perlu diperbesarkan dengan alasan ini semua dilakukan atas kepentingan politik. Tapi bagi saya secara peribadi, ketepikan persoalan politik dan nilailah beliau sebagai manusia biasa, beliau juga hamba di mata Allah seperti mana juga kita.

Hari ini, Malaysia diuji Allah dengan kehilangan pesawat MAS MH370 yang tidak diketahui keberadaannya. Tidak ada siapa yang menduga akan berlakunya perkara ini, tetapi ianya sudah menjadi ketentuanNya. Masyarakat dunia kini sedang memerhatikan sikap dan tindakan DS Najib selaku PM Malaysia dalam menguruskan pencarian yang melibatkan hampir 30 buah negara.

Seakan akur dengan Qada' dan Qadar, DS Najib pasrah menyerahkan segala sesuatunya kepada Allah Yang Maha Kuasa. Kerana, tiada daya bagi beliau untuk meneruskan apa yang beliau rancang tanpa adanya izin dariNya. 

Ada pepatah mengatah jangan menilai seseorang berdasarkan luarannya semata, tapi nilailah secara keseluruhan. Begitu juga tanggungjawab kita dalam menilai beliau, kerana yang selebihnya adalah urusan beliau dengan Allah. 

Nabi Muhammad SAW bersabda " setiap diantara kamu adalah pemimpin dan akan ditanya kelak tentang kepimpinan kamu di akhirat"

Seorang pemimpin yang adil dan amanah adalah pemimpin yang meletakkan HAK pada tempatnya. Dan doa seorang pemimpin yang adil antara doa dimakbulkan Allah. Semoga hikmah MH370 memberi kita pengajaran terbaik termasuklah buat Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri Najib Razak.





No comments:

Post a Comment