seLamaT daTanG

sebuah cerita untuk diceritakan

Wednesday, October 27, 2010

Peringatan yang berterusan dari Allah

Firman Allah 
Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya. (17;16)

25 Oktober 2010

Tidak pernah putus-putusnya teguran dari Allah swt. Terbaru Allah menguji hambaNya di belahan bumi Allah di Sumatera Barat Indonesia dengan gempa bumi yang berskala 7.5SR. Gempa yang berpusat di dasar laut itu telah menyebabkan berlakunya tsunami. Dicatatkan seratus orang yang meninggal dan 500 orang lagi yang hilang. Bersamaan dengan itu juga, letusan gunung berapi yang paling aktif di dunia iaitu gunung merapi di Jogjakarta, Indonesia sekurang-kurangnya telah meragut sekitar 16 nyawa.

Masih segar di ingatan kira-kira setahun yang lalu, gempa bumi yang besar juga pernah meluluh lantahkan bumi Sumatera Barat. Gempa tersebut yang mempunyai kekuataan 8.1SR telah mengguncang Sumatera Barat beserta isinya tepat pada pukul 1716.Tapi pernah kita mengambil iktibar??

28 Oktober 2010

hingga ke harini, dicatatkan terdapat 282 yang dinyatakan mati dan ratusan yang lain dinyatakan hilang.











No comments:

Post a Comment