seLamaT daTanG

sebuah cerita untuk diceritakan

Thursday, November 8, 2012

Lompat Tali or Skipping

Berat badan berlebihan dan bentuk badan tak proporsional, ni mungkin antara masalah utama yang dihadapi oleh rakyat Malaysia. Difahamkan, Malaysia adalah negara pertama di ASEAN dan ke tiga Asia yang rakyatnya mengalami berat badan berlebihan. Status yang mengerikan ini pernah dibacakan di Dewan Rakyat oleh Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Shirleen tahun lepas.

Apakah yang dikatakan dengan berat badan berlebihan? Sudah pasti anda biasa mendengar tentang BMI ataupun Body Mass Index. BMI adalah kira2 matematik yang melibatkan tinggi dan berat badan (kg/m2). Walaupun BMI ini disifatkan subjektif dikarenakan  faktor otot dan tulang tapi ia masih dapat dijadikan kayu pengukur asas dalam menentukan berat badan ideal seseorang.

Kali ni, tak perlu sibuk-sibuk nak jelas panjang-panjang pasal Obese dan segala macam sebab aku da pernah tulis " Berbicara tentang Obese dan Kesihatan". Kalau rajin pergila baca yeps :)

Untuk entry kali ni, aku nak bercerita pasal skipping sebagai alternatif olahraga efektif dalam menurunkan berat badan dan mengekalkan berat badan yang ideal. Dalam banyak-banyak olahraga, skipping dikenal pasti olahraga yang paling banyak bakar kalori dalam satu menit.

Ini link untuk butiran lanjut Fat Burning Chart

Skipping sebagai alternatif aktiviti fizikal memang lah sangat-sangat dialukan buat semua orang. Dengan bermodalkan tali skipping, ruangan sekankang kera dan keupayaan melompat. Mudah bukan?

Tapi disebalik itu, masih terdapat pelbagai beda pendapat dikalangan ahli berkenaan olahraga ini terutama buat mereka yang mempunya BMI > 27.5. Antara yang dimbimbangkan adalah, impak yang dikenakan oleh berat badan terhadap sendi-sendi penyangga berat badan seperti lutut dan tulang belakang. Kalau fikir-fikir secara logikpun, sponge basuh pinggan kat dapur pon boleh penyek kalau bagi daya yang kuat dari atas. So, faham-fahamla.

Walaubagaimanapun, masih terdapat banyak alternatif olahraga fizikal yang dapat dilakukan bagi mereka yang mempunya berat badan berlebihan sebelum mencuba skipping ini, antaranya adalah berbasikal, berenang dan berjalan kaki. Setelah dirasakan BMI sudah optimal atau hampir optimal maka bolehla mencuba skipping :)

Semua olahraga yang disarankan adalah percuma,betul tak? Kenapa harus berbelanja lebih kalau ada yang percuma?








No comments:

Post a Comment