seLamaT daTanG

sebuah cerita untuk diceritakan

Sunday, October 23, 2011

TT5 Tin Dredge @ Kapal Korek Tanjung Tualang

Pertama kali Kapal Korek diperkenalkan di Malaysia adalah pada tahun 1913 oleh "Malayan Tin Dredging Ltd" yang mana memulakan operasinya di Batu Gajah, Perak. Kapal Korek tersebut dioperasikan dengan menggunakan kuasa "steam". Syarikat Malayan Tin Dredging Ltd adalah merupakan syarikat pengeruk timah terbesar di dunia saat itu.

Pada tahun 1926, telah dioperasikan sebuah lagi syarikat baru yang dinamakan Southern Malayan Tin Dredging Ltd yang mana telah beroperasi di antara daerah Batu Gajah dan Tanjung Tualang dengan kekuatan 5 buah unit kapal korek.

Saat ini kita akan membicarakan satu-satunya kapal korek yang masih tersisa di bumi Malaysia iaitu lebih tepatnya di kilometer 9 Jalan Batu Gajah-Tanjung Tualang, Perak. Kapal Korek ini dikenali sebagai " Tanjung Tualang Dredge No.5" telah di desain dan dibina oleh F.W. Payne pada tahun 1938 di England. No.5 yang tercantum pada TT5 adalah merupakan saiz ukuran kapal tersebut yang mana skala 1 adalah saiz yang terbesar. TT5 telah berkhidmat selama 44 tahun sehingga Ogos 1982, di saat harga timah menjunam lemah.

Keluasan Kapal Korek : Lebar 35 meter, Panjang 75 meter
Ketinggian : 5 Tingkat
Berat : 4500 Tan
Bilangan Pekerja seramai 90 orang dan hanya 30 orang yang boleh bekerja dalam satu shift.
Tahun Operasi : 1938 hingga 1992
Kos pembinaan mencecah RM 30 Juta
Bermula beroperasi di Malim Nawar dan perhentian terakhir Batu 6, Jln Tg. Tualang.



sign board masuk ke TT5
TT5 yg berlatarkan Banjaran Titiwangsa
pintu masuk utama ke TT5
mendulanG
teknik Banka,  mengenalpasti potensi sebelum dilakukan intervensi
peta lokasi mineral alami diseluruh Perak
gambaran secara paper :)
basikal antik yang memenuhi ruang muzium
sewaktu2, kapal korek dioperasikan dengan 90 orang yang dibahagikan kepada 3 shift
teknik mendulang yang didominasi oleh masyarakat Melayu
perlengkapan serta jongkong timah 30kg
antara fot0-foto yang dipamerkan di dalam muzium
statistik rinci berkenaan kapal korek beserta spesifikasi kapal2 tersebut. terdapat  55 buah kapal korek yang tersebar di dua negeri utama iaitu Perak dan Selangor dan sekarang hanya tersisa satu, TT5.
perlengkapan yang diguna pakai dalam mendulang bijih timah
lombong terbuka
lombong terbuka
lombong terbuka
TT5 yang masih utuh walau sudah ditinggalkan hampir 30 tahun.
penulis merangkap jurufoto :)
penggeruk tanah
tercatat TT5 mempunyai 112 bucket
Bucket / pengeruk gergasi

No comments:

Post a Comment