seLamaT daTanG

sebuah cerita untuk diceritakan

Thursday, November 27, 2014

Dominasi Pemandu Teksi di Terminal Aman Jaya

Terminal Aman Jaya yang gah dibina sebagai hub pengangkutan terbesar dan terbaik di wilayah utara dicemari dengan ulah pemandu teksi yang mendominasi terminal tersebut. Kenapa isu ini dibangkitkan? Lihat sahaja, gelagat mereka di depan terminal Aman Jaya yang begitu menjengkelkan.
Persoalan yang mahu diutarakan adalah, laluan dihadapan terminal sebetulnya milik siapa?Milik mereka pemandu teksi atau bebas kepada umum? Hal ini menjadi tanda tanya apabila mereka menunggu seenaknya di bawah teras bangunan manakala penumpang diturunkan sedikit jauh di depan teras terminal. Keadaan ini diperburuk apabila hujan, mereka betul-betul mendominasi kawasan teras teeminal manakala penumpang bas bersempit-sempit di bawah hujan.. Sebetulnya terminal ini dibina untuk kenyamanan sepihak pemandu teksi atau kenyamanan penumpang bas.
Agak ironi dengan gahnya bagunan terminal ini tapi masih dengan mentaliti lama. Jika dibandingkan sewaktu di Terminal Medan Gopeng,sepertinya mereka harus menunggu penumpang di luar bangunan terminal atau beberapa petak khas untuk mereka di dalam.
Persoalan lain yang ingin dibangkitkan adalah caj yang tidak wajar dikenakan kepada penumpang. Sebagai contoh, dari terminal ke Silibin normalnya hanya RM10 tapi ada segelintir pemandu mengenakan harga 2kali ganda iaitu RM20 yangmana pada siang hari. Belum lagi ke tempat lain.
Jadi sudah sewajarnya, pihak berwajib mengambil tindakan terhadap mereka yang bertindak semena-mena. Jika diperhalusi, ini bukanlah cerminan keseluruhan daripada mereka tapi sebagai galang gantinya,memberikan dampak negatif kepada pemandu teksi secara amnya.
Pepatah Melayu lama mengatakan 'kerana nila setitik,rosak susu sebelanga'
            


No comments:

Post a Comment