seLamaT daTanG

sebuah cerita untuk diceritakan

Tuesday, November 18, 2014

Pandai-pandai

'Pandai-pandai' jika diamati hanya 2 kalimat ayat yang disatukan dari sifat ulangan. Namun jika ia diperhatikan secara terperinci dan di luar konteks umum akan terungkai makna yang mendalam. Bahkan saya suka melihat ia sebagai pepatah ringkas.

Saya mula menghayati makna tersiratnya bilamana seorang guru dari Acheh suatu ketika dahulu mengajarkannya kepada saya tatkala kami membahaskan tentang kehidupan. Topik kehidupan adalah topik besar yang saya sendiri belom memahami secara menyeluruh,tapi yang boleh kita singkapi adalah sebahagian kecil tentang konsep 'pandai-pandai' di dalam kehidupan.

Beliau mengutarakan konsep pandai-pandai ini harus dipisahkan kepada dua perkataan sebelum ia disatukan dan memberi makna baru.

'Pandai-pandai', pandai pertama didefinisikan sebagai kepandaian dalam menguasai ilmu kemahiran dan kemampuan hidup. Pada asasnya,kepandaian ini dipelajari secara praktikal dan diamalkan secara berturun. Bahkan kepandaian ini juga adalah kemahiran dalam bertahan hidup. Antara contoh kepandaian ini adalah kemahiran bertukang,seni kreatif,membaiki sesuatu dan sebagainya.

Manakala kepandaian dalam ayat kedua 'pandai-pandai' lebih didefinisikn kepada kepandaian intelektual. Iaitu seseorang menggunakan sepenuh simpanan otaknya dengan mempelajari sesuatu secara sistematik dan berkala dengan sebahagian besarnya adalah teori semata. Kepandaian ini akan makin berharga sekiranya ia melibatkan darjat dan status sosial seseorang.

Setakat ini,definisi secara terpisah mungkin telah membuat anda berfikir secara terbuka. Sekarang cuba kita perhatikan konsep 'pandai-pandai' ini dalam konteks seharian kita dalam bermasyarakat.

Kepandaian kemahiran iaitu 'pandai' yang pertama hanya akan bersifat statik dan tidak ke mana. Mereka hanya mampu bertahan hidup dengan kemahiran dan skill yang mereka ada tanpa ada perbaikan ke depannya. Bahkan kemahiran yang mereka ada cenderung dimanfaatkan oleh orang lain dikarenakan melihat kepada prospek keuntungan. Akhirnya,mereka ini dirugikan.

Manakala kepandaian dalam kata kedua juga bersifat teori tanpa praktikal yang kukuh. Seseorang dengan kepandaian intelektual ini hanya melihat dari sudut ilmiah. Mereka juga cenderung menggunakan kepandaian intelektual mereka untuk mendapatkan sesuatu yang tidak sepatutnya milik mereka dan terkadang mengalami keterbatasan dalam skill berkomunikasi.

Seseorang dengan kemahiran bertukang mampu menyiapkan karya seni yang menarik. Dikarenakan keterbatasan ilmu pemasaran dan promosi, karya mereka dilihat sepi tanpa nilai.

Begitu jua dengan kepandaian intelektual yang tinggi belom mampu menghasilkan produk-produk terbaik yang baik kualitinya jika apa yang mereka ada cuma mengemukakan gambaran semata-mata.
Dikarenakan itu,mari kita melihatnya dalam satu makna berkait. Kepandaian kemahiran semata-mata tidak menjamin keberlangsungan yang lama jika sekiranya tidak diikuti dengan kepandaian intelektual. Dengan mensingergiskan kedua kata 'pandai-pandai' ini akan mengoptimalkan hasil yang lebih baik. Bahkan kepandaian intelektual juga tidak bermanfaat sekiranya ia tidak dikembalikan kepada masyarakat untuk manfaat bersama

Kita memang tidak mampu mendapat 100% dalam kedua-dua 'pandai' ini, tapi sekurangnya kita mampu mengimbangi kedua-dua kepandaian ini untuk kita bertahan hidup..
# mentang2 da bergelar doktor,takkan tak tahu tukar tayar kereta pancit. Perlu panggil pomen ke?
# jom kita fikirkan bersama

No comments:

Post a Comment