seLamaT daTanG

sebuah cerita untuk diceritakan

Wednesday, November 19, 2014

Sukarelawan RCMP

Kolej Perubatan Di Raja Perak atau lebih dikenali sebagai RCMP kini boleh berbangga dengan pencapaian mahasiswa mereka yang aktif dalam dunia sukarelawan dan kemasyarakatan khasnya di komuniti masyarakat Orang Asli. Dengan berbekalkan kekuatan mereka dalam bidang sains kesihatan,mereka memanfaatkan kelebihan yang mereka ada dengan sebaiknya.
Perjalanan panjang mereka di dalam aktiviti kemasyarakatan di luar bandar bermula apabila Rural Medical Mobile Mission [RM3] yang diketuai oleh Prof Dr Karim memulakan langkah sekitar tahun 2010. Mereka menyediakan perkhidmatan kesihatan & kemasyarakatan bukan hanya di belantara semata,bahkan langkah mereka lebih jauh iaitu di bumi Indonesia,Kemboja,India dan Afrika telah membuktikan komitmen mereka.
Walaupun kini [RM3] tidak jelas statusnya, tapi RCMP tidak pernah ketandusan sukarelawan di kalangan mahasiswa dengan kehadiran pelapis-pelapis baru. Kekuatan ini bukan terletak pada institusi semata,tapi dikarenakan kemahuan yang tinggi di dalam berbakti memandangkan bisnes utama mereka adalah manusia. [RM3] boleh berlalu tanpa jasad tapi semangat [RM3] masih membara di setiap pelapis-pelapis baru.
Sukarelawan RCMP kini bergabung dengan NGO luar iaitu Pertubuhan Dakwah & Kebajikan Masyarakat Orang Asli Hulu Kinta Perak yangmana dengan sokongan daripada pihak JAKOA, JAKIM & JAIPk. Dengan memanfaatkan kemahiran mereka di dalam bidang sains kesihatan, dunia sukarelawan kini menjadi lebih bervariasi. Antara kemahiran utama yang ada dan siap dimanfaatkan adalah jurusan perubatan,farmasi,fisioterapi,radio dan nursing.
Bahkan setiap kali program ziarah & anak angkat ke perkampungan Orang Asli, sukarelawan RCMP lebih menonjol dengan pengalaman dan kemahiran mereka ada. Mereka memanfaatkan kemahiran berkomunikasi dengan sebaiknya disamping sentuhan. Setiap jurusan ini memainkan peranan penting dalam setiap program tapi tetap atas kepentingan bersama. Baik MBBS,Farmasi,Fisio,Radio atau Nursing adalah kombinasi terbaik asalkan mereka menetapkan matlamat yang jelas. Pelajar2 jurusan MBBS akan membantu Doktor-doktor dalam setiap slot pemeriksaan kesihatan,pelajar2 Farmasi pula membantu untuk membekalkan obat di samping kaunselling penggunaan obat,pelajar2 fisioterapi menekankan aspek kehidupan cara sehat disamping slot fisioterapi,pelajar2 radio & nursing pula membantu secara keseluruhan. Ada diantara pelajar-pelajar ini juga menjalankan penyelidikan kesihatan dikalangan masyarakat Orang Asli
Pihak JAKIM,JAIPk dan JAKOA juga memberi respon yang positif di atas penglibatan sukarelawan dari RCMP. Ini kerana, apa yang mereka pelajari di dewan kuliah betol-betol dimanfaatkan di lapangan. Tidak hanya agensi kerajaan,NGO lain seperti Malaysia Relief Agency (MRA) juga mendapat manfaat dari hadirnyna sukarelawan-sukarelawan ini.
Pengorbanan bukan hanya dilihat pada wang ringgit tapi juga dinilai dari setiap kudrat yang mereka sumbangkan asalkan masih berpegang pada niat yang jelas. Semoga apa yang mereka sumbangkan ini menjadi jembatan amal jariah & sedeqah walaupun jasad dan nyawa sudah berpisah.
"Sebaik-baik manusia adalah manusia yang bermanfaat kepada manusia yang lain" & manusia yang dapag berbagi apa yang mereka ada untuk dikongsikan bersama orang lain.

No comments:

Post a Comment